upah atau komisyen pengutip derma,.


  1. Bagi setiap orang yang berurusan dengan jual beli dan jelas dalam hukum fiqah sebagai mana dalam peratus yang bakal di terima bagi setiap yang meminta derma bagi nya 50peratus untuk individual dan sebagai mana peminta derma yang berurusan dengan zakat pembinaan sekolah surau masjid dan wakaf bagi mereka pemunggut derma di bagikan 6persen bagi setiap hasil kutipan derma nya ,.., bagi mengikut hukum feqah orang perseoranggan yang mengutip derma untuk sesebuah badan kerajaan atau sekolah tahfis atau pondok atau pembinaan surau dan masjid .,,. sebagai mana hasil dari kutipan nya hendak lah di ri 50peratus bagi nya dan 6persen dari derma yang di miliki nya .,.,., 
  2. Contoh seseorang menderma pada seseorang pemunggut derma sebanyak 20ribu ringgit untuk tujuan membaik pulih surau atau masjid atau sek., maka wajib bagi nya mendapat 6persen dari jumlah 20,000ringgit malaysia,.., bersamaan., lebih kurang 2ribu ringgit bagi nya ,.., atau 10,ribu ringgit bagi nya yang mana ada upah buat diri nya sebagai pemgutip derma.,.,., 
  3. Ibn Munzir di dalam Al-Ijma’ menyatakan bahawasanya adalah menjadi ijma’ para ulama’ zakat itu dibayar kepada Rasulullah s.a.w, utusannya, para petugasnya dan kepada sesiapa yang diarahkan untuk dibayar kepadanya. Sebagaimana pandangan oleh Syaikh Ibn Uthaimain r.h.m bahawasanya mereka yang terdiri dari pertubuhan kebajikan juga termasuk dalam kebenaran untuk dibayar zakat kepada mereka dengan syarat mendapat keizinan daripada pihak kerajaan atau pemerintah untuk melakukan sedemikian. Jika pembayar menunaikan zakat menerusi pertubuhan ini maka dianggap telah terlepas tanggungjawab berzakat darinya.Dalil hukum ini ialah hadis Abu Hurairah r.a., Nabi S.A.W. bersabda

  4. :لَا تُصَرُّوا الْإِبِلَ وَالْغَنَمَ. وَمَنِ ابْتَاعَهَا بَعْدَ ذلِكَ؛ فَهُوَ بِخَيْرِ النَّظَرَيْنِ بَعْدَ أَنْ يَحْلُبَهَا: إنْ رَضِيَهَا؛ أَمْسَكَهَا. وَإِنْ سَخِطَهَا؛ رَدَّهَا وَصَاعًا مِنْ تَمْرٍ.
    Janganlah kamu mengumpulkan susu unta dan kambing tanpa diperah (bagi memperdaya pembeli). Sesiapa yang membelinya selepas itu, maka dia boleh memilih yang terbaik daripada dua pilihan selepas dia memerahnya. Jika dia bersetuju, dia boleh terus mengambilnya. Jika dia tidak menyukainya, dia boleh memulangkannya bersama segantang kurma.
    4
    ) Imam Ibnu Sirin, ‘Ata’, Ibrahim dan al-Hasan berpandangan; upah/komisyen as-Samsarah adalah harus. b) Berkata Ibnu ‘Abbas –radhiyallahu ‘anhu-; Adalah harus seorang berkata kepada seorang yang lain; “Juallah pakaian ini. Bayaran yang lebih dari harga sekian adalah milik kamu”. (*Akad ini mirip kepada yang ditanya dalam soalan di atas) c) Berkata Imam Ibnu Sirin; Jika seorang berkata; “Juallah barang ini dengan harga sekian. Untungnya adalah milik kamu atau kita bahagi bersama”, hukumnya adalah harus. (Soheh Imam al-Bukhari, Kitab al-Ijarah, bab Ajr as-Samsarah)

Comments

Popular Posts