HUKUM FEQAH MEMANCANG BATU NESAN JELAS
DALAM HAL MEMACAK BINAAN ATAU BATU NISAN YANG MANA SEDIA ADA DI TANAH AIR KITA ULAMAK BERKILAFIAH YAKNI BERBEZA PANDAGAN SEBAGAI MANA JELAS BAGI KITA AHLI SUNAH WAL JAMAAH BAHAWA TIADA BERSALAHAN JIKA HANYA SATU BATU NISAN UNTUK BERTUJUAN MEMUDAH KAN MENGENAL KUBUR AMPUNYA ATAU BINAAN YANG TIDAK MELEBIHI KETINGGIAN SATU BATA KECIL DAN IA NYA ADALAH PANDAGAN ULAMAK YANG BERRSETUJU DENGAN MAZHAF IMAM AL-SYAFIE NAMUN BAGI PANDAGAN ULAMAK ULAMAK FEQAH DAN MAZHAF MAZHAF IMAM HAMBALI IMAM MALIK BERBEZA PANDAGAN SEBAGAI MANA PENJELASAN DI BAWAH,.,.
Ulama kita sebelum ini amat bercermat dalam mengaplikasi pendapat yang tercatat dalam kitab-kitab. Contoh yang mudah ialah masalah batas aurat mahram perempuan di hadapan saudara lelaki ialah pusat dan lutut. Tetapi tidak ada yang mendedah bahagian dada kepada sesama perempuan apatah lagi kepada mahramnya. Walaupun ianya disebutkan di dalam kitab-kitab fiqh, ulama tidak menerima sebulat-bulatnya kerana melihat kesan yang buruk yang mungkin timbul. Jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu kembalikannya kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu benar-benar beriman dengan Allah dan Hari Akhirat. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya. (al-Nisa’: 59)sebagai mana sabda rasulullah saw yang mana hukum dalam memancang batu nisan sebagai mana yang terdapat di tanah air atau hukum nya sebagai mana rasulullah saw lakukan keatas kubur seorang sahabat yang sedang di azab dalam kubur nya lalu rasulullah saw terdengar jeritan nya dan menancang pelepah khamar ,.
Dalam ayat ini, Allah s.w.t memberi kebenaran untuk membicarakan persoalan khilafiah tetapi dengan syarat mengembalikan pokok persoalan kepada rujukan yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w, iaitu al-Qur’an dan al-Sunnah. Jika terdapat perkara yang menjadi perselisihan pendapat dalam masyarakat, maka satu-satunya jalan untuk menyelesaikannya ialah dengan berpandukan kepada kedua-dua sumber tersebut.Sewajarnya disedari bahawa khilaf di kalangan ulama fiqh itu sendiri ada dua, khilaf tanawwu’ (khilaf kepelbagaian) dan khilaf tanaqudh (saling bercanggah). Jenis yang pertama merujuk kepada keluasan seseorang itu memilih di antara pelbagai pendapat kerana kesemuanya itu harus baginya seperti dalam kes kedudukan tangan semasa qiyam.
Dalam hal ini, Imam al-Tirmizi memilih untuk mengatakan ada pilihan untuk mengikuti mana-mana pendapat. Jenis yang kedua pula merujuk kepada dua pendapat yang memberikan hukum yang saling bertentangan, antara sah dan batal. Pada pandangan penulis, khilafiyyah yang dikatakan wujud dalam masalah meletakkan pelapah tamar di atas kubur lalu dikaitkan faedahnya kepada si mati adalah termasuk dalam jenis yang kedua, iaitu khilaf tanaqudh. Ini bererti seseorang itu mestilah memilih salah satu sahaja daripada pandangan ulama yang lebih hampir dengan nas, kaedah usul fiqh dan usul hadis serta maqasid Syariah iaitu matlamat Syariah dalam hukum-hukumnya kepada manusia. Berasaskan kepada ini, penulis merasa amat keberatan untuk menerima pandangan Imam al-Qurtubi yang menggunakan qiyas dalam masalah tasbih pelepah tamar dengan membaca al-Qur`an kepada mayat. Ini kerana ada sekian ramai ulama yang tidak bersetuju dengan pandangannya. Amat tidak wajar kita mengenepikan pandangan tokoh-tokoh lain seperti al-Maziri, Qadhi Iyadh, al-Khattabi, al-Tartusyi, Yusuf al-Binori, Taqi Uthmani dan lain-lain yang mengatakan bahawa perbuatan Rasulullah s.a.w dalam hadis tersebut adalah keistimewaan baginda dan tidak boleh diqiyaskan kepada orang lain. (al-Mu’lim Bi Fawa`id Muslim, jil. 1, hal. 244, Ma’arif al-Sunan Syarh Jami’ al-Tirmizi, jil. 1, hal. 265, Dars Tirmizi, jil. 1, hal. 285, Hasyiah al-Badr al-Sari Ila Faid al-Bari, jil. 1, hal. 311)
Imam al-Bukhari yang mengemukakan athar Buraidah dan Ibn ‘Umar cuba mengisyaratkan bahawa hadis pelepah tamar hendaklah difahami sebagai khususiyat Rasulullah s.a.w di mana cara penafsiran Ibn ‘Umar itu menunjukkan tiada usaha yang dapat menolong si mati melainkan iman dan amalan yang diusahakannya semasa hidup.
Seolah-olah Imam Bukhari cuba menyekat penggunaan qiyas dalam masalah ini dengan hujah khusisiyyat Rasulullah s.a.w. Jika diperhatikan, Imam al-Bukhari lahir pada tahun 194H dan meninggal pada 256H. Satu jarak masa yang amat jauh dengan al-Qurtubi dan Ibn Daqiq al-‘Iid.IMAM al bukhairy bahawa rasulullah memancang pelepah tamar sebagai usaha nya bagi merigankan seksaan seksaan kubur yang sedang di lalui arwah akan tetapi tiada lah perlu batu batu yang tak mampu bertasbih dan sebagai mana ibu ibu kita yang tiada sedang di azab dalam kuburan hanya perlu batu batu sekira nya bertujuan untuk memudahkan mencaci atau mengenali kubur sekian sekian orang wallahuaklam bissawab,.,.
Ulama kita sebelum ini amat bercermat dalam mengaplikasi pendapat yang tercatat dalam kitab-kitab. Contoh yang mudah ialah masalah batas aurat mahram perempuan di hadapan saudara lelaki ialah pusat dan lutut. Tetapi tidak ada yang mendedah bahagian dada kepada sesama perempuan apatah lagi kepada mahramnya. Walaupun ianya disebutkan di dalam kitab-kitab fiqh, ulama tidak menerima sebulat-bulatnya kerana melihat kesan yang buruk yang mungkin timbul. Jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu kembalikannya kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu benar-benar beriman dengan Allah dan Hari Akhirat. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya. (al-Nisa’: 59)sebagai mana sabda rasulullah saw yang mana hukum dalam memancang batu nisan sebagai mana yang terdapat di tanah air atau hukum nya sebagai mana rasulullah saw lakukan keatas kubur seorang sahabat yang sedang di azab dalam kubur nya lalu rasulullah saw terdengar jeritan nya dan menancang pelepah khamar ,.
Dalam ayat ini, Allah s.w.t memberi kebenaran untuk membicarakan persoalan khilafiah tetapi dengan syarat mengembalikan pokok persoalan kepada rujukan yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w, iaitu al-Qur’an dan al-Sunnah. Jika terdapat perkara yang menjadi perselisihan pendapat dalam masyarakat, maka satu-satunya jalan untuk menyelesaikannya ialah dengan berpandukan kepada kedua-dua sumber tersebut.Sewajarnya disedari bahawa khilaf di kalangan ulama fiqh itu sendiri ada dua, khilaf tanawwu’ (khilaf kepelbagaian) dan khilaf tanaqudh (saling bercanggah). Jenis yang pertama merujuk kepada keluasan seseorang itu memilih di antara pelbagai pendapat kerana kesemuanya itu harus baginya seperti dalam kes kedudukan tangan semasa qiyam.
Dalam hal ini, Imam al-Tirmizi memilih untuk mengatakan ada pilihan untuk mengikuti mana-mana pendapat. Jenis yang kedua pula merujuk kepada dua pendapat yang memberikan hukum yang saling bertentangan, antara sah dan batal. Pada pandangan penulis, khilafiyyah yang dikatakan wujud dalam masalah meletakkan pelapah tamar di atas kubur lalu dikaitkan faedahnya kepada si mati adalah termasuk dalam jenis yang kedua, iaitu khilaf tanaqudh. Ini bererti seseorang itu mestilah memilih salah satu sahaja daripada pandangan ulama yang lebih hampir dengan nas, kaedah usul fiqh dan usul hadis serta maqasid Syariah iaitu matlamat Syariah dalam hukum-hukumnya kepada manusia. Berasaskan kepada ini, penulis merasa amat keberatan untuk menerima pandangan Imam al-Qurtubi yang menggunakan qiyas dalam masalah tasbih pelepah tamar dengan membaca al-Qur`an kepada mayat. Ini kerana ada sekian ramai ulama yang tidak bersetuju dengan pandangannya. Amat tidak wajar kita mengenepikan pandangan tokoh-tokoh lain seperti al-Maziri, Qadhi Iyadh, al-Khattabi, al-Tartusyi, Yusuf al-Binori, Taqi Uthmani dan lain-lain yang mengatakan bahawa perbuatan Rasulullah s.a.w dalam hadis tersebut adalah keistimewaan baginda dan tidak boleh diqiyaskan kepada orang lain. (al-Mu’lim Bi Fawa`id Muslim, jil. 1, hal. 244, Ma’arif al-Sunan Syarh Jami’ al-Tirmizi, jil. 1, hal. 265, Dars Tirmizi, jil. 1, hal. 285, Hasyiah al-Badr al-Sari Ila Faid al-Bari, jil. 1, hal. 311)
Imam al-Bukhari yang mengemukakan athar Buraidah dan Ibn ‘Umar cuba mengisyaratkan bahawa hadis pelepah tamar hendaklah difahami sebagai khususiyat Rasulullah s.a.w di mana cara penafsiran Ibn ‘Umar itu menunjukkan tiada usaha yang dapat menolong si mati melainkan iman dan amalan yang diusahakannya semasa hidup.
Seolah-olah Imam Bukhari cuba menyekat penggunaan qiyas dalam masalah ini dengan hujah khusisiyyat Rasulullah s.a.w. Jika diperhatikan, Imam al-Bukhari lahir pada tahun 194H dan meninggal pada 256H. Satu jarak masa yang amat jauh dengan al-Qurtubi dan Ibn Daqiq al-‘Iid.IMAM al bukhairy bahawa rasulullah memancang pelepah tamar sebagai usaha nya bagi merigankan seksaan seksaan kubur yang sedang di lalui arwah akan tetapi tiada lah perlu batu batu yang tak mampu bertasbih dan sebagai mana ibu ibu kita yang tiada sedang di azab dalam kuburan hanya perlu batu batu sekira nya bertujuan untuk memudahkan mencaci atau mengenali kubur sekian sekian orang wallahuaklam bissawab,.,.
Comments
Post a Comment